koncert
27.11.2009 piątek, 23:00, Teatr Polski

Mazzoll (Gdańsk) - klarnetyPolski klarnecista urodzony w 1968 roku w Gdańsku. Zainspirowany dziełami takich polskich kompozytorów jak Lutosławski i Gorecki, grę na klarnecie rozpoczął w wieku lat ośmiu. Założyciel i lider kilku grup muzycznych. Kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, kreator teorii ?arytmicznej perfekcji?. Jego muzyka, często klasyfikowana jako ?Nowa Muzyka Improwizowana?, bada nieznane terytoria harmonii, rytmu i melodii. Muzyczne poszukiwania artysty obejmują ?trash jazz?, ?freak ballads? i ?cage songs?. Takie zderzenie rozmaitych energii dźwiękowych wytwarza unikalną atmosferę podczas każdego występu. Mazzoll wierzy, że zarówno precyzyjna interpretacja jak i przypadkowość są równowartościowymi czynnikami w tworzeniu muzyki. Dlatego też idea ?arytmicznej perfekcji? nie ma nic wspólnego z chaosem; nie jest ona zaprzeczeniem rytmu, czy harmonii, ale składową częścią muzyki, której jeszcze nie ogarniamy ani nie zauważamy. Przy zapisach nutowych Mazzoll używa diagramów. Jako artysta bierze udział w wielu występach I wydarzeniach muzycznych. Przykładem jest ?Diffusion Ensemble?, które założył razem z Robertem Knuth?em- formacja, która gromadzi rozmaitych artystów performerów i improwizatorów. W ciągu ostatnich kilku lat, ?Diffusion Ensemble? wystąpiło w Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie, ?Petri Kirche? w Leipzig, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Galerii ?Inner Spaces? w Poznaniu, Muzeum Olsztyńskim oraz ?Kunstraum Schwimbad? w Dusseldorfie. Warsztaty prowadzone przez Mazzolla, Knuth?a I ?Diffusion Ensemble? cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Powszechne występy, ćwiczenia, przemowy, wymiana myśli i idei otworzyły nową przestrzeń dla artystycznych i para-artystycznych horyzontów, możliwości kreacji i samo-kracji dla słuchaczy. W trakcie swej kariery muzycznej Mazoll grał z najlepszymi polskimi, europejskimi I amerykańskimi muzykami rockowymi I jazzowymi- z takimi gwiazdami jak Django Bates, Alfred Harth, Lasse Lindgren, Vytas Labutis, Peter Weniger, Bill Laswell, Per Goidschmidt, Jan Bengston, NIls Landgren, Kjeld Ipsen, Axel Windfeid, Tomasz Stańko, Lars Danielsson, , Andy Lumpp, Jeffrey Morgan, Josh Roseman, Tony Oxley, Peter Brotzmann, Marcin Krzyzanowski, Stein Erik Tafjord, Fred Frith, Mark Stewart, Jon Dobie, Jukka Perko, Peter Kowald, Olga Szwajgier, Asaf Sirkis, Anthony Coleman, Elliot Sharp. W roku 1999 zagrał na ?Warsaw Summer Jazz Days? razem z John?em Zorn?em, Mendeski Martin?em i Wordem oraz Pharoah Anders, zaś na tym samym festiwalu w 2000 roku wystąpił jako gość japońskiej formacji ?Altered States? wraz z Kazuhisa Uchihasi. Grał też jako ?support? dla grupy ?U3? i Jamesa Brown?a. W listopadzie 2005 roku Mazzoll wystąpił z Gendos?em i Sainkho Namtchylak jako ich gość specjalny. Opierając się na unikalnych kompozycjach i skali Mazzolla, zespół nie tylko wchodzi na grunt eksperymentalny, ale czasem sięga na krańce gmatwaniny, kreując wciąż nieznany amalgamat muzycznych wizji i ich odcieni. Mimo to, grupa nie jest eklektyczną fuzją różnych stylów. ?Mazzoll & Arythmic Perfection? tworzy muzykę bardzo łatwo rozpoznawalną, którą można by porównać do niektórych istniejących tendencji jak na przykład (bazując na wykonaniu melodycznym): ?trash jazz?, ?acoustic techno?, ? freak ballads?, ?cage songs?, ?freak rock?, ? new city folk?, prezentując w ten sposób wolnośc interpretacji pośród granicami bogatej biografii dźwięków Mazzoll?a. Obecnie Mazzoll sprawuje funkcje ?Art. Manager?a? artystycznego składu Festiwalu Gdańskiego, gra z młodym polskim zespołem ?Plazmatikon?, a ostatnio rozpoczął nagrania do solowego albumu oraz albumu poświęconego Bruce?owi Lee.
Jon Dobie- Londyn, saksofon, gitaraUrodzony w Londynie w 1956, gdzie wciąż mieszka kiedy nie podróżuje z koncertami po Europie. Otrzymał kilka nagród (między innymi od ?British Council?), które umożliwiają mu kontynuację swych występów. Obecnie zajmuje się reorganizacją ?No Wave? i przygotowywaniem trasy dla swych zespołów. Dobie jest współ-załozycielem i organizatorem tournee ?B-shops for the Poor?; grywa z ?Pieces of Brain?, ?Sonicphonics?, ?Interference 3.0?, ?The Dynamix?,? Total Touch?, Ken?em Hyder?em, a także z ?2near 2far 4tet? wspólnie z Vladimir?em miller?em , Alexandr?em Alexandrov?em, oraz w duecie z Peter?em Brotzmann?em. Występował również z Charles?em Hayward?em, Billy Bang, Shoji Hano i Kris?em Wanders?em.
Dyskografia: "B-shops for the Poor" ?The Iceberg Principle ?Visions and Blueprints?(wraz z p-brotzmann) ?Plague the Inventor? ?The Wild Goose Chase ? ?A Passionate Journey? ?Signals Through Flames? "Sonicphonics": ?Dream photography? ?Neo-kamikaze? ?Rotator ? ?Exploded Views (sonicphonics i billy bang)? ?zoot!? A także: Dynamix- ?We See Us in the Next Future? ?Bridge of Sighs? (z B.B.Davis) The Interference 3- ?Tampere? Pieces of Brain- ?Crash the Car Daddy? Pieces of Brain 4tet.- ?Arthymic Visible Music? Vladimir Miller- ?Fours? Dobie wyprodukował także ?Eine violine fur Valentine? dla Jon?a Rose i ?The one and Only in the World" węgierskiej formacji APOLOK.
Kris Wanders (Melbourne), saksofon tenorowyBył jednym z twórców europejskiego free jazzu we wczesnych latach 60. Współpracował z takimi artystami, jak: Charles Hurdak (tp, Węgry), Willem Breuker (reeds, Holandia), Peter Brötzmann (reeds, Niemcy), Claude Deron (tp, Belgia) Alexander von Schlippenbach (pi, Germany Globe Unity Orchestra w 1966/1967), Fred van Hove (pi, Belgia), Kees Hazevoet (pi, Holandia), Arjen Gorter (bass, Holandia), Louis Moholo (dr, RPA), Willem Van Manen (tb, Holandia), Peter Kowald (bass, Niemcy), Stu Martin (dr, USA), Han Bennink (drums, Holandia), Nicole van den Plas (pi, Belgia) Jan van den Plas (cello, Belgia), Radu Malfatti (tb, Austria), Gunther Hampel (vib, Germany), Irene Schweitzer (pi, Szwajcaria), Paul Lovens (dr, Niemcy), Michel Pilz (bscl, Luksemburg), Edgar Bateman (dr, USA) Mani Neumeier (dr, Szwajcaria), Maartin van Duynhoven (dr, Holandia), Laurie Allen (dr, Wielka Brytania), Mongezi Feza (tp, RPA), Calyer Duncan (dr, USA), Joost Buis (tb, Holandia), Felicity Provan (tp, Holandia), Nico Schauble (dr, Niemcy), Gerd Dudek (ts, Niemcy), Manfred Schoof (tp, Niemcy), Albert Mangelsdorff (tb, Niemcy), Buschi Niebergall (bass, Niemcy), Sven-?ke Johansson (dr, Szwecja), Johannes Bauer (tb, Niemcy), Dave Liebman (USA) i wieloma innymi. Skomponował muzykę do kilku sztuk teatralnych i filmów dla holenderskiego radia i telewizji. W późnych latach 70. przeniósł się do Australii, gdzie obecnie mieszka i tworzy na lokalnej scenie muzyki improwizowanej.
Sławek Janicki (Sydney/Bydgoszcz) ? kontrabasJanicki zaczynał swoją działalność sceniczna na początku lat 80, występując w wielu składach, które często odbywały tylko jeden koncert. Później stał się członkiem znanego w tamtym czasie w kręgach niezależnych, zespołu ?Henryk Brodaty?. Zespół koncertował głównie w osiedlowych domach kultury. W roku 1992 Janicki uczestniczył czynnie w tworzeniu pierwszego w Bydgoszczy i jednego z pierwszych w Polsce niezależnie działającego klubu ?Trytony?. W klubie tym powstaje trio o nazwie ?Trytony?, które w roku 1992 nagrywa swoją pierwszą płytę ?Tańce Bydgoskie?. W roku 1994 Janicki, wraz z Jackiem Majewskim otwiera Fabrykę Rzeźb Gadających ze Sobą ?Mózg? ? miejsce, które podczas 15 letniej już działalności stało się znane na całym świecie, jako miejsce promujące sztukę współczesną, w szczególności muzykę. W ?Mózgu? Janicki współtworzy kolejne składy: ?Mazzoll&Arhythmic Perfection?, Arthythmic Brain?, ?Pieces of Brain?, które nagrywają kolejne, unikalne płyty, a także koncertują w wielu krajach Europy. Janicki współpracuje z wieloma artystami, którzy pojawiają się z upływem czasu w ?Mózgu?: Kazik Staszewski, Jon Dobie, Karoline Crabel, Wojciech Zamiara, Grzegorz Pleszyński i wielu innych. W roku 1999 rozpoczyna współprace ze światowej sławy tubistą Zdzisławem Piernikiem. Współpraca ta owocuje koncertami w Polsce, Holandii, Niemczech oraz na Węgrzech, a także filmem z koncertu w ?Mózgu?, emitowanym w TV Kultura. W roku 2001 Janicki po raz pierwszy wyjeżdża do Australii, gdzie zostaje rezydentem Casula Power House w Sydney i wraz z Grzegorzem Pleszyńskim tworzy spektakl w którym, oprócz autorów, bierze udział 4 kontrabasistów. Po Sydney Janicki wyjeżdża do centralnej Australii, gdzie w żyje przez kilka miesięcy w komunie aborygeńskiej, gdzie, na zamówienie miejscowych władz, tworzy swój pierwszy film dokumentalny ?The sound of a few places?. Od tej pory dzieli swój czas i prace pomiędzy Polską i Australią. Gra koncerty na festiwalach w Europie, a także w Sydney i Melburne. W ?Mózgu? zajmuje się wciąż organizacją pracy klubu, ale również filmowaniem koncertów. Realizuje koncerty takich wykonawców jak: ?Tworzywo Sztuczne?, ?Pogodno?, ?Zion Train?, Jojo Myer, Zdzisław Piernik, Bogusław Schaeffer , Fred Fruth, Joey Baronn, Th Hub, Billy bang, Wiliam parker, Ellery Eskelin i wielu innych. W roku 2004 staje na czele Stowarzyszenia Artystycznego ?Mózg?, które stawia sobie za cel doprowadzanie do działań artystów z różnych kręgów kulturowych, mających na celu poznanie człowieka, miejsce jednostki ludzkiej w świecie. W 2005 Janicki rozpoczyna współpracę z pierwszym polskim programem kulturalnym TVP Kultura. Do tej pory wyprodukował dla tej stacji 15 programów pod tytułem ?Kawałki Mózgu?, a także serię koncertów takich wykonawców jak Zdzisław Piernik, Peter Brotzmann, Jon Dobie, Mazzoll, William Parker, Billy Bang, Audrey Chen, Clayton Yhomas i wielu innych. Wyprodukował także 15 odcinków ?Notesu Kulturalnego dla TVP3.
Obecnie Janicki mieszka w Australii (Sydney). Wciąż zarządza ?Mózgiem?, kierując wieloma projektami w tym ?Mózg Festival?.
Dyskografia: Trytony - ?Tańce Bydgoskie? Trytony -?Zarys Matematyki Niewinnej? Mazzoll&Arhythmic Perfection - ?a? Mazzoll&Arhythmic Perfection - ?out out to lunch? Mazzoll&Arhythmic Perfection - ?rozmowy scatem? Pieces of Brain ? ?Crash the car daddy? Pieces of Brain ? ?Arhythmic is visible music? Arhythmic Brain ? ?from the begining to the end? Oraz na kilku płytach innych wykonawców jako gość.
Qba Janicki ? (Kraków/Bydgoszcz) - drumsHe started to play drums at age of 4, at age of 15 he started to use electronics. From his early years he have played with lots of different musicians during rehearsal brakes of bands which were practicing in MÓZG club in Bydgoszcz. Then at age of 11 He started to study timpani and percussion at PZSM im. Artura Rubinsteina in Bydgoszcz, at class of Miroslaw Zyta. After 13 years of practicing, mostly alone, and searching for his own techniques and sounds he started to play in public. In 2008 He became a student of Cracow Music Academy at Stanislaw Welanyk's timpani and percussion class. His main theory in playing music is to play what makes you happy, no matter what genre it is. His main roots are in traditional percussion, classical and improvised music, but he is also performing with rock, electronic, psycho, emo, total tomato grind punk, jazz core, progressive vegetarian grind core, mutantic harmonic death easy listening christian rap. So far he performed with such musicians, artist and bands as: Slawomir Janicki, Tomasz Pawlicki, Tomasz Glazik, Jon Dobie, Mazzoll, Risa Takita, Adam Simmons, Patryk Weclawek, Rafał Gorzycki, Tomasz Gwincinski, Anthony Pateras, Frederic Blondie, Jacek Majewski, Michał Dymny, Artur Mackowiak, Jacek Buhl, Joanna Charchan, Maciej Szymborski, Andrzej Przybielski, Aleksandra Pilarska, Michał Tyrański, Sławomir Szudrowicz, Dawid Fortuna, Szymon Łukowski, Michał Rybka, Grzegorz Pleszynski, Wojciech Zamiara, Kris Wanders , The Slub, popo, StalagMit, Wacław Węgrzyn and many others.
|