JON ROSE Grę na skrzypcach rozpoczął
w wieku 7 lat, po otrzymaniu stypendium muzycznego w King's School
Rochester. Jako piętnastolatek zrezygnował z formalnej edukacji
na rzecz samouctwa.Przez całe lata 70, najpierw w Anglii, a następnie
w Australii, grał, komponował i studiował wiele rodzajów muzyki-
od gry na sitarze do country'n'western, od kompozycji nowej fali
po komercyjne nagrania w studio, od Bebopu do włoskich zespołów
knajpianych, od seryjnych produkcji big-bandowych do instalacji
dźwiękowych. Stał się centralną figurą rozwoju wolnej improwizacji
w Australii, występując w niemalże wszystkich galeriach sztuki,
klubach jazzowych i rockowych w kraju- solo lub z towarzyszeniem
międzynarodowego zespołu muzyków improwizujących- The Relative
Band.Jon Rose przedstawia swoje projekty grupowe i muzykę solową
na 50 koncertach każdego roku- w Ameryce Północnej, Japonii, Australii,
Ameryce Południowej, Chinach, Skandynawii i niemalże każdym kraju
Zachodniej i Wschodniej Europy. Regularnie pojawia się na najważniejszych
festiwalach New Music, jazzu i sound-artu, np.Strasbourg New Music
Festival, New Music America, Moers New Jazz Festival, European
Media Festival, Festival D'Automne, Festival Musique Actuelle,
The Berlin Jazz Festival itd. Niedawno został również zaproszony
na festiwale muzyki współczesnej do Niemiec (np. Berlin Urbane
Aboriginale) i Austrii (np. Wels "Unlimited"). Jon Rose kreuje
również własny festiwal radykalnych muzyków strunowych i ich instrumentów
"String'em Up", który odbył się w Podewil w Berlinie w 1998 i
Amsterdamie (14, 15, 16 maj- Dodorama i U2) w 1999 roku.Rose pojawił
się na ponad pięćdziesięciu albumach i płytach; pracował z wieloma
innowatorami muzyki współczesnej (m.in.Derek Bailey, Butch Morris,
Fred Frith, Shelley Hirsch, Connie Bauer, Toshinori Kondo, Alvin
Curran itd.). W 1989, w kooperacji z Berlińskim Festiwalem Muzyki
Nowej "Inventionen", wyreżyserował pierwszy "Relative Violin Festival"
z ponad 50 skrzypkami z całego świata.W 1991 wyreżyserował "Das
Rosenberg Museum", surrealistyczną satyrę sponsorowaną przez ZDF
(drugi program telewizji niemieckiej). Inne filmy i produkcje
wideo to "Cafe Central" i "Shopping" (oba nagrania wyprodukowane
dla austriackiej ORF). Jon Rose jest również autorem dwóch książek-
"The Pink Violin" i "Violin Music in the Age of Shopping" (obie
wydane przez NMA, Melbourne). Obecnie Rose wykonuje The Chaotic
Violin, jedno z wielu wysoko ocenianych dzieł na skrzypce i interaktywne
oprogramowanie. Jego najnowsze projekty zespołowe to "Violin Music
in the Age of Shopping" (Chris Cutler, Lauren Newton, Otomo Yoshihide
itd.), niesławne Berlin Noise-Impro-Rock Band Slawterhaus(Slaughterhouse?)
(z Johannem Bauerem, Dietmarem Diesnerem i Peterem Hollingerem),
interaktywny "Badminton" oparty na innowacjach i perwersjach muzycznych
szalonego australijskiego kompozytora Percy Graingera, oraz trzy
występujące, improwizujące tria: The Exiles (z Tonym Buckiem i
Joe Williamsonem), The Kroniks (z Aleksym Kolkowskym i Matthiasem
Bauerem) oraz trio z Barre Phillipsem i Miya Masaoka. Rok 2000
przyniósł nowy utwór w stylu performansu medialnego na żywo- Violin
Factory z 25-osobową orkiestrą smyczkową, interaktywnym wideo
i Kaffe Mathewsem; kompozycje utworów na Violano- automatyczny
instrument z lat dwudziestych, ukończenie satyrycznego, multimedialnego
projektu Violin World, solowe występy The Hyperstring i większości
wspomnianych wyżej projektów na całym świecie. Nie rozumiem co
to jest, więc nie tłumaczę) podczas "Konstrukcji w Procesie" Jon
Rose uczestniczyć będzie we wspólnym projekcie pod nazwą "MUZYKA
Z MÓZGU". Będzie to spotkanie około 30 muzyków improwizujących
wywodzących się z różnych środowisk twórczych. Spotkanie trwać
3 dni, a uwieńczone zostanie koncertem 23.06.00.
JON ROSE started playing violin
at age of seven, after receiving grant from King's School Rochester
As teenager he resigned from the school and switched to self-education.
During seventies he has been studying, composing and performing
many genres of music - from sitar playing to country and western,
from New Wave compositions to commercial studio recordings, from
Bebop to Italian Bar groups, from big-bands production to sound
installations. He become central figure of free improvisation
movement in Australia, performing in almost each art gallery,
jazz and rock club, either as soloist or together with international
group of improvising musicians - The Relative Band. Jon Rose presents
his group and solo projects at 50 concerts each year in North
America, Japan, Australia, South America, China, Scandinavia and
almost every country of West and East Europe. He regularly performs
at important New Music, jazz and sound-art festivals, for example
Strasbourg New Music Festival, New Music America, Moers New Jazz
Festival, European Media Festival, Festival D'Automne, Festival
Musique Actuelle, The Berlin Jazz Festival etc... Recently he
has been invited to take part in contemporary music festivals
in Germany (for example Berlin Urbane Aboriginale) and Austria
(Wels "Unlimited") Jon Rose creates also his own festival of radical
string musicians and their instruments "String'em Up", which has
been held in Podewil in Berlin in 1998 and Amsterdam (14,15,16
May - Dodorama and U2) in 1999. Rose appeared on fifty records
and albums, worked with many contemporary music innovators (among
others Derek Bailey, Butch Morris, Fred Frith, Shelley Hirsch,
Connie Bauer, Toshinori Kondo, Alvin Curran etc...) In 1989, in
cooperation with Berlin New Music Festival "Inventionen" he directed
first "Relative Violin Festival" featuring 50 violonists from
all over the world. In 1991 he directed "Das Rosenberg Museum",
surreal sattire sponsored by ZDF (second programm of German Television)
Other of his films and videos are: "Cafe Central" and "Shopping"
(both created for Austrian ORF). John Rose also wrote two books;
"The Pink Violin" and "Violin Music in the Age of Shopping" (both
published by NMA, Melbourne) At present Rose performs The Chaotic
Violin, one of highly acclaimed creation for violin and interactive
software. His newest group projects include "Violin Music in the
Age of Shopping" (Chris Cutler, Lauren Newton, Otomo Yoshihide
itd.), infamous Berlin Noise-Impro-Rock Band Slawterhaus (to jest
prawdopodobnie błąd - powinno być Slaughterhouse - rzeźnia) (with
Johann Bauer, Dietmar Diesner and Peter Hollinger), interactive
"Badminton" based on innovations and perversions of lunatic Australian
composer Percy Grainger, and three improvising performing trios:
The Exiles (z Tonym Buckiem i Joe Williamsonem), The Kroniks (with
Aleksy Kolkowsky i Matthias Bauer) and trio with Barre Phillips
and Miya Masaoka. The year 2000 brought new composition in style
of live performance - Violin Factory, featuring violin orchestra
of 25 members, interactive video and Kaffe Mathews; compositions
written for Violano - automatic instrument from Twenties; sattire
multimedia project Violin World,; solo concerts The Hyperstring
and??? During "Construction in Process" John Rose will take part
in group project called "MUSIC FROM MÓZG". It will be gathering
of 30 improvising musicians from different musical background.
The meeting, lasting three days will end with concert on 23.06.2000
|