Organizator

Stowarzyszenie artystyczne MÓZG

Współorganizator

Partnerzy

  • image
  • image
  • image
  • image

zadanie współfinansowane z budżetu
miasta Bydgoszczy  oraz samorządu
województwa Kujawsko - pomorskiego

Czwartek 7 listopada
godz. 20.00
MCK

(Sanok / Gdańsk)

Kwartludium Walczak

Kwartludium/Walczak - partytury graficzne

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku i tworzą go absolwenci warszawskiej, bydgoskiej i gdańskiej Akademii Muzycznych. Genezą projektu Kwartludium jest współpraca z duńskim kompozytorem partytur graficznych Carl'em Bergstrom'em Nielsen'em. Kooperacja zaowocowała serią koncertów w Kopenhadze w 2011 roku. Nazwa pochodzi od pierwszego utworu autorstwa Bartosza Kowalskiego-Banasewicza napisanego na ten skład. W listopadzie 2012 roku zespół Kwartludium nagrał płytę z muzyką graficzną polskich i duńskich kompozytorów XXI wieku. Na płycie znalazły się utwory tak znaczących kompozytorów jak Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel, Sławomir Wojciechowki, Aleksandra Gryka, Dariusz Przybylski, Carl Bergstrom Nielsen, Henrik E. Rasmussen oraz Regin Petersen. Do współpracy zespół zaprosił wybitnego artystę sound art'u Robina Rimbauda o pseudonimie artystycznym Scanner. Za przestrzeń wizualną odpowiedzialny jest Maciej Walczak. Przy wykorzystaniu własnych programów oraz rzutnika tworzy audiowizualny element koncertu przetwarzając partytury graficzne na obraz. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej jak Karlheinz Stockhausen, Roman Haubenstock-Ramati, Cornelius Cardew czy Dubravko Detoni. Jeszcze w tym roku zaplanowane jest wydanie płyty "Kwartludium Jacaszek" z muzyką Olivier'a Messiaen'a. Premiera płyty zaplanowana jest podczas festiwalu muzyki elektroakustycznej Unsound w Krakowie, który odbędzie się w październiku tego roku.

Dagna Sadkowska – skrzypce
Michał Górczyński – klarnet, klarnet basowy
Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne
Piotr Nowicki – fortepian
Maciej Walczak – wizualizacje

http://vimeo.com/58354057

Dagna Sadkowska

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Bąkowskiego. Współtwórczyni i członek zespołu Kwartludium. Solistka i kameralistka. Ma w swoim dorobku liczne wykonania i prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych m.in. Magdaleny Długosz, Krzysztofa Knittla, Wojciecha Ziemowita Zycha, Aleksandry Gryki, Laurenc'a Moss'a, Salvatore Sciarino, Bernard'a Cavan'a, Toshio Hosokawa, Aleksandra Lasonia. Dagna Sadkowska koncertowała na festiwalach takich, jak Festiwal Prawykonań w Katowicach, ”Warszawska Jesień”, Jaz Festiwal Muzyki Improwizowane w Katowicach, Muzyczny Sejsmograf III, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Latająca Akademia Muzyki Współczesnej, Nowe Gdańskie Brzmienia, Ad Libitum, Audio-Art i innych. Od kilku lat działa także aktywnie na scenie muzyki improwizowanej. W ramach projektu „plain music" wystepowała z takimi wykonawcami jak John Edwards, Le Quaninh, John Tilbury, Axel Dorner, Thomas Lahn, DJ Lenar.

Piotr Nowicki

Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki pod kierunkiem prof. Włodzimierza Wiesztordta. W 2008 roku uzyskał tytuł doktora na Wydziale Instrumentalnym, a od roku 2012 pełni funkcję kierownika Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Współczesnej. Od 1995 roku związany jest z macierzystą uczelnią, gdzie pracuje w charakterze pianisty – korepetytora. Doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem takich pedagogów jak Tadeusz Kerner, Sergey Senkov, Igor Lazko, Siemion Balshem, Christine Paraschos, Homero Francesch. Interesuje się muzyką XX wieku, jak również tą najnowszą. W swoim repertuarze posiada kompozycje takich twórców jak Arnold Schoenberg, John Cage, Karlheinz Stockhausen, Georg Crumb, Witold Lutosławski, Bernhard Lang, Paweł Mykietyn, Yannis Kyriakides. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium, który bierze udział w projekcie „Re:New music”. Zespół nagrał dwie płyty zrealizowane przez wytwórnie fonograficzną DUX. Zespół występował m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Unsound w Krakowie i w Nowym Jorku, C3 w Berlinie, Ensemble Europa w Kolonii, Open Form Festival w Kopenhadze, Loop Festival w Brukseli, Kultura Transformacji w Kijowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Kody w Lublinie, JAZ Festiwalu Muzyki Improwizowanej w Katowicach, Festiwalu Sztuki Multimedialnej Audio-Art. Od 2003 roku Piotr Nowicki jest również członkiem polsko-niemieckiego zespołu European Workshop for Contemporary Music. Zespół pod kierunkiem dyrygenta Rudiger'a Bohn’a wystąpił na wielu prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Niemczech i na Ukrainie prezentując dzieła zaliczane do klasyki awangardy XX wieku, jak również te najnowsze, napisane specjalnie na ten skład. Współpracował z reżyserem i pieśniarzem Andre Hübner-Ochodlo, z którym występował z recitalami piosenek żydowskich oraz nagrywał muzykę do spektakli dla Teatru Atelier.

Paweł Nowicki

Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Grzegorza Jurczyka i Konserwatorium Muzyczne w Strasburgu w klasie Emmanuela Sejourne. Jest laureatem międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej takich jak Gaudeamus w Rotterdamie 1999 i Clarment-Ferrand 1999. Od 2002 roku współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, który na stałe wpisał się w kalendarz koncertowy ważniejszych festiwali tj. Warszawska Jesień, Festiwal Radiowy WDR w Kolonii czy Unsound Festival w Nowym Yorku. Od 2004 roku muzyk współpracuje z zespołem Kobiety, który nominowany był do Paszportu Polityki w roku 2008 za nagranie płyty “Amnestia”. W październiku 2011 roku ukazał się kolejny album zespołu zatytułowany "Mutanty", którego muzyk jest współproducentem. Współpracuje ze sceną improwizowaną m.in. z zespołem Pink Freud, bydgoskim Ecstasy Project, z którym artysta nagrał w 2008 roku płytę “Europae”. W 2011 roku ukazała się kolejna płyta zespołu pt. “They were p”. Z warszawskim zespołem Kwadrofonik wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Yorku oraz Chicago Symphony Hall. Jest także twórcą muzyki teatralnej. W kwietniu 2013 roku w gdańskim teatrze lalek Miniatura odbyła się premiera spektaklu „Ferenheit - ciepło/zimno”, do którego muzyk napisał muzykę wraz z zespołem Kwartludium. W najbliższej przyszłości planuje promocję nagranych albumów i dalsze występy z zespołem Kwartludium. Artysta koncertował w wielu państwach takich jak Niemcy, Belgia, Czechy, Słowacja, Austria, Włochy, Francja, Portugalia, Luxembourg, Rosja, Ukraina, Holandia, Finlandia, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania.

Michał Górczyński

Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Od 1998 roku zajmuje się pisaniem muzyki na różne składy instrumentalne („Zróżnicowanie” na dwa fagoty i klarnet, „Rondo a la krakowiak” na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, „Malowanie” na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, „Suita w stylu żydowskim” na klarnet, skrzypce i kontrabas oraz cykle utworów inspirowane językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę) oraz muzyki do teatru. Zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych na temat autorskich teorii, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Występował jako solista z takimi zespołami jak de Ereprijs, Kwartet Śląski, Orkiestra Aukso, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego inspirując się beat box'em i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxer'ów Tik Takiem - Patrykiem Matelą.

Maciej Walczak

Instrumentalista audiowizualny, kompozytor, programista. Studiował grę na wiolonczeli w łódzkiej Akademii Muzycznej, następnie w Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie uzyskał dyplom w dziedzinie kompozycji i nowych mediów. Sam pisze programy komputerowe do swoich pokazów multimedialnych. Szczególnie interesuje go nowy świat zjawisk, pojawiających się na wspólnym obszarze dźwięków i obrazów, algorytmów i ich interakcja z człowiekiem. Pierwsza publiczna prezentacja audiowizualna zaprojektowana przez Macieja Walczaka odbyła się w Łodzi w 1988 roku. Od tego czasu artysta zrealizował wiele koncertów w kraju i za granicą. W latach 1990-1994 pracował w studio muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi.