Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/mozgpl/domains/mozg.pl/public_html/7festiwal/plugins/system/yvbbcode/yvbbcode.php on line 134

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/mozgpl/domains/mozg.pl/public_html/7festiwal/plugins/system/yvbbcode/yvbbcode.php on line 148

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/mozgpl/domains/mozg.pl/public_html/7festiwal/plugins/system/yvbbcode/yvbbcode.php on line 112
7th MÓZG FESTIVAL International Contemporary Music & Visual Arts Festival Bydgoszcz 17-19 november 2011 - Veryan Weston

Trevor Watts
& Veryan Weston

Veryan Weston
– fortepian

Trevor Charles Watts
– saksofon altowy i sopranowy

Veryan Weston zaczynał pracując jako pianista jazzowy w Londynie (1972), grając również w Little Theatre Club. W roku 1975 otrzymał stypendium oraz staż w Digswell House w Hertfordshire, gdzie współtworzył i komponował dla Stinky Winkles oraz współpracował z artystami wizualnymi, między innymi ze Stephenem Cochranem. Komponował również muzykę filmową, w którym to zakresie na największą uwagę zasługuje jego praca z długoterminowym przyjacielem i współpracownikiem Lolem Coxhillem nad Caravaggio (1985) Dereka Jarmana.

W latach 80. i 90. nawiązał międzynarodową współpracę z Eddie Prévost Quartet oraz Trevor Watts' Moiré Music. Wśród kolaboracji z Philem Mintonem znalazły się duety Ways, dwa projekty chóralne, kwartet wykonujący wyjątki z Finnegans Wake Jamesa Joyce'a oraz 4Walls. Pośród innych duetów znaleźli się: Jon Rose (EMANEM 4207), Caroline Kraabel (EMANEM 4048), Hugh Metcalfe, oraz trio z Johnem Edwardsem i Markiem Sandersem (EMANEM 4028, 4214 oraz 4205).

Trevor Charles Watts to jazzowy i improwizujący w stylu wolnym saksofonista altowy oraz sopranowy. Jest w dużej mierze samoukiem, w wieku lat 12 rozpoczął naukę gry na kornecie, który w wieku lat 18 zamienił na saksofon. Gdy stacjonował z RAF w Niemczech (1958-63), poznał perkusistę Johna Stevensa oraz puzonistę Paula Rutherforda. Po demobilizacji wrócił do Londynu. W roku 1965 razem ze Stevensem założył Spontaneous Music Ensemble, który stał się jednym z tygli brytyjskiej wolnej improwizacji. Watts odszedł z zespołu, by założyć własną grupę Amalgam w roku 1967, po czym powrócił do SME na kolejny okres, który trwał do połowy lat 70. Kolejną kluczową asocjację podjął z basistą Barrym Guy'em i jego London Jazz Composers' Orchestra, która to współpraca trwała od powstania zespołu w latach 70. do jego (ostatecznego?) rozwiązania w połowie lat 90.

Choć początkowo był mocno identyfikowany z awangardą, Watts jest wszechstronnym muzykiem, który tworzył w każdym gatunku od czysto jazzowych kontekstów po rock i blues. Jego własne projekty skupiają się zwłaszcza na mieszaniu jazzu z muzyką afrykańską, by chociażby wspomnieć Moiré Music ensemble prowadzony przez niego od roku 1982 w konfiguracjach, w których zakres wchodzą zarówno duże zespoły z udziałem wielu perkusistów, jak i bardziej kameralne tria.

W ostatnich latach jedynie okazjonalnie nagrywał w wolniejszych stylach – na uwagę zasługuje zwłaszcza płyta 6 Dialogues, album w duecie z Veryanem Westonem (pianistą ze wczesnych wersji Moiré Music). Album solowy World Sonic został wydany w Hi4Head Records w roku 2005.

Sponsorzy: