Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
oraz Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego w Bydgoszczy

GŁÓWNY ORGANIZATOR FESTIWALU
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE MÓZG

współorganizator:

sponsorzy:

patronat medialny:

Kris Wanders Quartet

Kris Wanders (Melbourne), saksofon tenorowy
Był jednym z twórców europejskiego free jazzu we wczesnych latach 60. Współpracował z takimi artystami, jak: Charles Hurdak (tp, Węgry), Willem Breuker (reeds, Holandia), Peter Brötzmann (reeds, Niemcy), Claude Deron (tp, Belgia) Alexander von Schlippenbach (pi, Germany Globe Unity Orchestra w 1966/1967), Fred van Hove (pi, Belgia), Kees Hazevoet (pi, Holandia), Arjen Gorter (bass, Holandia), Louis Moholo (dr, RPA), Willem Van Manen (tb, Holandia), Peter Kowald (bass, Niemcy), Stu Martin (dr, USA), Han Bennink (drums, Holandia), Nicole van den Plas (pi, Belgia) Jan van den Plas (cello, Belgia), Radu Malfatti (tb, Austria), Gunther Hampel (vib, Germany), Irene Schweitzer (pi, Szwajcaria), Paul Lovens (dr, Niemcy), Michel Pilz (bscl, Luksemburg), Edgar Bateman (dr, USA) Mani Neumeier (dr, Szwajcaria), Maartin van Duynhoven (dr, Holandia), Laurie Allen (dr, Wielka Brytania), Mongezi Feza (tp, RPA), Calyer Duncan (dr, USA), Joost Buis (tb, Holandia), Felicity Provan (tp, Holandia), Nico Schauble (dr, Niemcy), Gerd Dudek (ts, Niemcy), Manfred Schoof (tp, Niemcy), Albert Mangelsdorff (tb, Niemcy), Buschi Niebergall (bass, Niemcy), Sven-Åke Johansson (dr, Szwecja), Johannes Bauer (tb, Niemcy), Dave Liebman (USA) i wieloma innymi.
Skomponował muzykę do kilku sztuk teatralnych i filmów dla holenderskiego radia i telewizji.
W późnych latach 70. przeniósł się do Australii, gdzie obecnie mieszka i tworzy na lokalnej scenie muzyki improwizowanej.

Peter Jacquemyn (Belgium) kontrabas
Peter porusza się równie swobodnie w obszarach sztuk wizualnych i muzyki. Jako rzeźbiarz energicznie modeluje pień drzewa siekierą i piłą łańcuchową. Jego koncerty są równie spektakularne: z nieokiełznaną energią i miłością zmaga się ze swoim kontrabasem. To bitwa, w której wszystkie środki są dozwolone: smyczki (1, 2 lub 3), zgniecione puszki po napojach, plastikowe worki, zmięty papier, tłumiki, rogi, przestrojone struny…
To wszystko pozwala umieścić Petera pośród najbardziej interesujących belgijskich improwizatorów o uznanej światowej sławie.

Grał z takimi artystami, jak:
Fred Van Hove (piano, Belgia), Ivo Vanderborght (perc., Belgia), Jacques Palinckx (git., Holandia), Peter Kowald (bass, Niemcy), Conrad Bauer (tb., Niemcy), Johannes Bauer (tb., Niemcy), Wolfgang Fuchs (sax,cl., Niemcy), Takashi Yamane (cl., Japonia), Michael Moore (sax, USA), Ernst Reysegger (cello, Holandia), Daounik Lazro (sax, Francja), Barre Phillips (bass, USA), Roger Turner (perc., Wielka Brytania), Paul Rutherford (tb., Wielka Brytania), Tony Oxley (perc., Wielka Brytania), Mark Charig (tp., Wielka Brytania), Erik Boeren (tp., Holandia), Assif Tshahar (sax, Izrael), John Edwards (bass, Wielka Brytania), Augusti Fernandes (piano, Hiszpania), Bart Maris (tp, Belgia), Tatsuya Nakatani (perc. Japonia), Terry Ex (guit. Holandia), Thomas Olbrechts (sax, Belgia), Joachim Devillé (tp, Belgia), Stephan Prins (piano, Belgia), Rik Van Iersel (perc., Holandia), Cor Fuller (life electronics, Holandia), Jan Pillaert (basstuba, Belgia) Peter Brotzmann (reeds, Niemcy)
Basstrio wraz z: Joëlle Léandre (Francja), Ernstem Glerumem (Holandia), Novembermusic 1996
Basstrio wraz z: Davidem Chiesą (Francja), Johnem Edwardsem (Wielka Brytania), fundacja Miro 2001
Grupy (dua, tria, kwartety):
V2duo – z André Goudbeek (sax, bandoneon, cl., Belgia)
trio – z Jeffreyem Morganem (sax, USA), Markiem Sandersem (perc., Wielka Brytania)
duo –z Gundą Gottschalk (violin, Niemcy)
trio – z Ute Volker (accordeon, Niemcy)
Dubbelduo – z André Goudbeekiem, Jeffreyem Morganem and Peterem Kowaldem
André Goudbeekquartet – z Dirkiem Wautersem (perc., Belgia), Bartem Marisem (tp , Belgia)
duo – z Geurtem Grossfeldem (flute, Holandia)
MLF 7 – z Fredem Van Hove, André Goudbeekiem, Ivo Vanderborghtem, Takashi Yamane, Adelheidem Sieuwem (flute, Belgia), Jane Huibem Nasem (git., Belgia)
Trio – z André Goudbeekiem, Ninh Le Quanem (perc, Francja)
Trio – z André Goudbeekiem, Hanem Benninkiem (perc, Holandia)
Quartet – z André Goudbeekiem, Ninh Le Quanem i Wu Weiem (cheng, Chiny)
Quarted – z André Goudbeekiem, Ninh Le Quanem i Christiną Wodraschką (piano, Francja)
Projekty teneczne wraz z takimi artystami, jak:
Maria Clara Villalobos (Brazylia)
Geraldo Si (Brazylia)
Patricia Kuypers (Belgia)
Fien Sulmont (Belgia)
Mikiko Sagawa (Japonia)

Johannes Bauer (Niemcy) puzon
Urodził się w Halle w 1954 r. Studiował muzykę w Berlinie.
Od 1979 pozostaje wolnym improwizatorem oraz liderem kilku zespołów warsztatowych. Występował m.in. w: Manfred Schulze Bläserquintett, Ulrich Gumpert Workshop Band, „Doppelmoppel”, „Slawterhaus”, Fred van Hove Trio, Tony Oxley Orchestra, Peter Brötzmann März Combo.
Dyskografia (wybór):
Peter Brötzmann Group: „Alarm”,
Tony Oxley Celebration Orchestra: „Tomorrow is here”,
Manfred Schulze Bläserquintett: „Nummer 12”,
Cecil Taylor European Orchestra: „Alms/Tiergarten”,
Slawterhaus: „Live at Victoriaville”,
Bauer/ Nozati/ Van Hove: „Organo Pleno”,
„Conrad and Johannes Bauer – The concert at Völkersachlachtdenkmal Leipzig”,
Doppelmoppel: „Reflections

Tony Buck (Australia) perkusja
Urodzony w Sydney w 1962 r. jest postrzegany jako jeden z najbardziej kreatywnych i awanturniczych australijskich „produktów eksportowych”, z dużym doświadczeniem zebranym na całym świecie. Zaangażowany był w bardzo wiele różnorodnych projektów. Nie licząc The Necks, jest prawdopodobnie najbardziej znany jako lider zespołu PERIL (hardcore/impro).
Już bardzo wcześnie w swojej muzycznej karierze – tuż po zakończeniu studiów w konserwatorium w Nowej Południowej Walii – związał się z australijską sceną jazzową, często koncertując z takimi artystami, jak: Vincent Herring, Clifford Jordan, Mickey Tucker, Branford Marsalis i Ernie Watts, a ponadto: Australians Mark Simmonds, Paul Grabowsky, The Catholics, Sandy Evans and Dale Barlow.
Z Japonii, gdzie założył PERIL wraz z Otomo Yoshihide i Kato Hideki, przeniósł się do Europy i zaangażował w wiele nowych projektów, m.in. rozwój nowych „wirtualnych” MIDI regulatorów (??? controllers) w STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) w Amsterdamie.
Grał, koncertował, nagrywał m.in. z takimi wykonawcami, jak: Jon Rose, Nicolas Collins, Tenko, John Zorn, Tom Cora, Phil Minton, Haino, Switchbox, The Machine for Making Sense, Ne Zhdall, The EX, Peter Brotzmann, Hans Reichel, The Little Red Spiders, Subrito Roy Chowdury, Clifford Jordan, Kletka Red, Han Bennink, Shelley Hirsch, Wayne Horvitz, Palinckx, i Ground Zero.